Rejsekort: Alle med manglende check-ud får gebyr retur

Kunder, som ikke kunne checke ud under rejsekort-nedbrud fredag, får nu gebyret retur, oplyser Rejsekort A/S.

Bemærk: Artiklen er mere end 30 dage gammel
Dit cookie-tilsagn gør, at indholdet her ikke kan vises. Du kan ændre dit tilsagn ved at klikke på boksen her.

De passagerer, som uden held forsøgte at checke ud med deres rejsekort efter en tur med den offentlige transport fredag, får nu penge tilbage.

Det oplyser Rejsekort A/S på sin hjemmeside.

- Alle kunder, som har haft et manglende check ud fredag den 14. februar, vil blive kontaktet og få refunderet forudbetalingen på 50 kroner fratrukket den billigste rejse i dette takstområde.

- Refusionen vil foregå via nem konto. Udbetalingen vil foregå hurtigst muligt i løbet af de kommende uger, skriver selskabet.

Bøvl med en opdatering af systemet bag rejsekortet betød før weekenden, at stort set ingen passagerer kunne bruge det elektroniske klippekort på togstationer eller i busser.

Fejlen blev opdaget tidligt om morgenen.

I første omgang skulle rejsekortholdere selv sørge for at købe en anden gyldig billet, men efter en kommentar fra transportminister Magnus Heunicke (S) på det sociale medie Twitter blev rejserne gjort gratis under nedbruddet.

Gebyret på 50 kroner bliver nu udbetalt til dem, der nåede at checke ind på deres rejse, men ikke havde mulighed for at afslutte rejsen ved en af de blå standere.

De, der efter første opfordring sørgede for en anden billet, vil få prisforskellen betalt tilbage.

- Alle kunder, som har købt en anden billettype i forbindelse med manglende mulighed for check ind, vil få refunderet forskellen mellem billettens pris og rejsekortprisen, skriver Rejsekort A/S.

Er man en af dem, skal man henvende sig til selskabet via en kontaktformular på hjemmesiden.

/ritzau


Nyhedsoverblik