Ny Storstrømsbro kan spare os for en milliard

Der er store penge at spare på at bygge en ny Storstrømsbro end at renovere mere på den gamle bro, viser nye beregninger.

Bemærk: Artiklen er mere end 30 dage gammel
Dit cookie-tilsagn gør, at indholdet her ikke kan vises. Du kan ændre dit tilsagn ved at klikke på boksen her.

Her og nu kan vi måske spare lidt penge på at renovere den gamle Storstrømsbro i stedet for at bygge en ny bro.

Men hvis man ser bare 25 år frem i tiden, så ser regnestykket helt omvendt ud. Så vil byggeriet af en ny bro nemlig spare de danske skatteydere for 800 millioner kroner i udgifter.

Det skriver Berlingske, der har fået adgang til Banedanmarks undersøgelse af økonomien ved henholdsvis en renovering af den gamle Storstrømsbro eller at bygge en ny.

Problemet er, at selvom Storstrømsbroen totalrenoveres, så vil den kun kunne holde til omkring 2040. Her vil den være 100 år gammel og absolut skrotningsklar.

Den klare udmelding fra Banedanmark betyder også, at der blandt politikerne på Christiansborg umiddelbart er mest opbakning til at bygge en ny bro.

Transportminister Henrik Dam Kristensen (S) vil nu forsøge at finde pengene til en ny bro. Han vil dog have sikkerhed for, at byggebudgetterne kan overholdes, så hullet i statskassen ikke vil vokse ukontrollabelt.

Storstrømsbroen er kommet i søgelyset, efter den i en længere periode sidste år var lukket på grund af revner i bærende metalkonstruktioner. Broen stammer fra 1937, og er i forvejen udfordret af fremskridtet, fordi broen ikke kan holde til høj fart eller tunge godstog.


Nyhedsoverblik