Nedlagt station åbner igen

Der skal igen være togtraffik fra den for længst nedlagte Orehoved Station på Falster. I hvert fald så længe Femern-byggeriet stå på.

Bemærk: Artiklen er mere end 30 dage gammel
Dit cookie-tilsagn gør, at indholdet her ikke kan vises. Du kan ændre dit tilsagn ved at klikke på boksen her.

Det er mere end 30 år siden, at der sidst har holdt passagertog ved Orehoved Station på Falster. Bygningen står der endnu. Men den gamle togperron har overskredet sin holdbarhedsdato.

 

- Den er simpelthen for lav til de nye tog, så derfor har vi besluttet at rykke perronen væk fra den gamle og bygge en ny, fortæller projektleder for Banedanmark, Jens Peter Stock. Få meter fra den for længst nedlagte togstation, er der fuld gang i byggeriet. Når den nye Femern-forbindelse skal bygges, må togtrafikken til og fra Lolland-Falster nemlig indstilles for en periode. Og så kommer den gamle station i spil igen.

- Togene fra København stopper her og så skal folk transporteres videre med bus, forklarer Jens Peter Stock.

Ned igen i 2019

Der bliver som udgangspunkt bygget 3 bus-holdepladser og 40 parkeringspladser. Men Banedanmark er klar til at udvide, hvis der bliver behov for det. Stationen forventes at stå færdig i midten af maj måned. Til Kristi Himmelfart vil passagerer for første gang skulle tage den nye Orehoved station i brug. Og som i biblens fortællinger om Jesus vil den gamle station være genopstanden - i hvert fald for en stund.

Den midlertidige togstation forventes at blive revet ned igen i 2019.


Nyhedsoverblik