For Carsten Elveng bliver udsigten i baghaven anderledes, når det nye spor på jernbanen er færdigt.
- Sporet kommer jo op i 22 meters højde og træerne på skråningen fjernet. Så vi kommer til at kigge ind i en jernvæg.
Han er bekymret over, at det kryds, der skal samle og sprede sporene fremover kommer til at være i hans baghave.
- Det er vi kede af. Der kommer meget støj, vi får svært ved at sælge huset, og den tunge trafik under byggeriet kommer til at genere skolen lige her i nærheden, siger Carsten Elveng til TV2 ØST.
Kommune foretrækker gammel placering
Kommunen er ligeså utilfreds som Carsten Elveng. For indtil høringsfasen havde Banedanmark også en placering af jernbanekrydset langt uden for byen. I stedet er altså valgt en placering tæt på stationen og flere boligområder.
- Vi er bekymrede, sagde borgmester Henrik Hvidesten (V) under en rundvisning i dag. En rundvisning for de tre folketingsmedlemmer Ole Hækkerup (Soc. Dem.), Louise Schack Elholm (Venstre) og Karin Nødgaard (DF).
Borgmesteren og flere ansatte i forvaltningen viste området og konsekvenserne frem for de tre MF’ere for at overbevise dem om, at de skal arbejde for at få krydset uden for byen.
Handler om timeplan og millioner
Årsagen til at planen med et kryds i bynært område blev fundet frem er både penge og trafikplan. For det første er løsningen uden for byen dyrere – ifølge Banedanmark 3-400 millioner. Og så vil et kryds uden for byen tvinge togene ned i fart før et kryds inden i byen.
-Derfor tjener vi sekunder i forhold til den kommende timeplan mellem de store byer. Og vi skal finde sekunder hvor vi kan, siger områdechef i Banedanmarks anlægsudviklingsafdeling, Martin Munk Hansen, til TV2 ØST
Alle tre folketingspolitikere var efter rundvisningen overraskede over effekten af jernbanekrydset, og alle tre vil se på mulighederne for at få krydset ud af byen. Men helt at love en flytning kunne de ikke.
Vil du se hvor den nye jernbane skal gå og hvilke konsekvenser det her, så har Banedanmark lavet et interaktivt kort, som du kan finde her.