Hundredevis af vognmænd kan rammes af dom

For at drive vognmandsvirksomhed på en landejendom skal man have en landzonetilladelse. En dom til en vognmand kan få betydning for flere hundrede vognmænd.

Bemærk: Artiklen er mere end 30 dage gammel
Dit cookie-tilsagn gør, at indholdet her ikke kan vises. Du kan ændre dit tilsagn ved at klikke på boksen her.

Mandag afgjorde Natur- og Miljøklagenævnet, at vognmand Jesper Nielsen ikke må drive vognmandsvirksomhed på sin ejendom i Ortved ved Ringsted. Han må derfor ikke have sin lastbil holdene på grunden. Det kræver nemlig en særlig landzonetilladelse fra kommunen.

Afgørelsen kan få betydning for flere hundrede landmænd på landet, som ikke er klar over, de skal have en tilladelse. Det mener landboforeningen Gefion, som har rådgivet flere vognmænd i forhold til tilladelsen.

- Det er fordi at mange vognmænd ikke ved, at de skal have en landzonetilladelse til at drive vognmandsvirksomhed fra deres landbrugsejendom. Så længe kommunen ikke har opdaget, at de er der, så kan de jo forblive med at være der, siger Peter Raabymagle, som er bygningskonsulent i landboforeningen Gefion.

Det er tilladt at drive en håndværk-, entreprenør- eller industrivirksomhed på sin gård, men at være vognmand kræver en særlig landzonetilladelse ifølge Planloven. Den har Jesper Nielsen fået afslag på og ifølge Peter Raabymagle kan det få betydning for mange andre vognmænd.

- Det vil betyde, at hvis kommunen kommer efter dem, så vil de hen og skulle flytte deres vognmandsvirksomhed eller lukke, siger Peter Raabymagle.

Gefion har undersøgt, at der er omkring 30-40 vognmænd på landet i Ringsted Kommune. Hvis det er repræsentativt i andre kommuner, vil det betyde at flere hundrede vognmænd driver vognmandsforretning uden tilladelsen.

Ved ikke, hvad han skal stille op

Flemming Christensen er vognmand ligesom Jesper Nielsen. Han har også søgt om tilladelse til at drive vognmandsvirksomhed på sin ejendom, hvor han også har et nedlagt landbrug. Her har han i samarbejde med Gefion ventet på afgørelsen i Jesper Nielsens sag.

- Nu har han så været i retten og fået afslag. Det er jo ikke så godt for mig, for så ved jeg, at jeg helt sikkert heller ikke få lov til det, siger vognmand Flemming Christensen.

Den manglende tilladelse betyder, at Flemming Christensen ikke må have sin lastbil stående ved sin gård. Containerne har han fået flyttet et andet sted hen.

- Jamen det er ganske forfærdeligt, at man ikke må drive sit erhverv, derfra hvor man bor, siger Flemming Christensen.

Han ved ikke, hvad han skal stille op nu. Indtil videre forventer han ikke, at han får tilladelsen fra kommunen.

- Du har det jo ad helvedes til. Du ved jo ikke, om du er købt eller solgt, og hvad skal man? Skal man lukke sin forretning? Så det vil jeg da være meget ked af. Så jeg synes politikerne burde gribe ind og kigge på sådan en sag, siger Flemming Christensen.

Håber på ændringer

Peter Raabymagle håber på at kommunerne vil ændre praksis, men efter afgørelsen for Jesper Nielsen bliver det svært.

- Der ingen tvivl om, at det bliver sværere for vognmænd nu, at få tilladelse til at have vognmandsvirksomhed på landet. Men vi må i dialog med kommunerne og så må vi håbe, at man kan finde plads til dem alligevel, siger Peter Raabymagle.

Det har ikke været muligt, at få en kommentar fra en minister eller ordfører fra en af de tre regeringspartier, men i følge tidligere landbrugsminister Henrik Høegh (V) burde reglerne være sådan, at vognmænd kan få en tilladelse til at drive virksomhed på landet.

- Det her ser ud som om, der er et ministerium, der får travlt med at sende bekendtgørelser og vejledninger ud, fordi det her det er uacceptabelt og i mod den politiske holdning her på Christiansborg, siger Henrik Høegh, folketingsmedlem fra Venstre.

Hele Planloven kan du se her.


Nyhedsoverblik