Hovedbanen er problemet

Ti-minutters togdrift fra de sjællandske byer vil kræve en meget omfattende udvidelse af Københavns Hovedbanegård.

Bemærk: Artiklen er mere end 30 dage gammel
Dit cookie-tilsagn gør, at indholdet her ikke kan vises. Du kan ændre dit tilsagn ved at klikke på boksen her.

Københavns Hovedbanegård er den største hindring for at indføre ti-minutters togdrift fra en række sjællandske byer. Der skal en markant udvidelse af hovedbanegården til, for at det kan lade sig gøre. Det skriver DAGBLADET.

Banedanmark har slet ikke undersøgt mulighederne for ti-minutters drift, og pengene er dermed heller ikke bevilget. 

- Det er et velkendt problem, men Trafikstyrelsen er i gang med strategiske analyser af mulighederne for at udvide Hovedbanegården, siger Martin Munk Hansen i en kommentar til den socialdemokratiske trafikordfører Magnus Heunickes idé om tog hvert tiende minut fra sjællandske byer, når den nye jernbane Ringsted-Køge-København tages i brug i 2018.

Ligesom DSB udelukker Banedanmark ikke, at det nogle steder på Sjælland kan lade sig gøre at indføre ti-minutters drift - hvis problemet med hovedbanegården løses.                            


Nyhedsoverblik