Fire kæmper om brobygning

Fire konsortier skal give tilbud på 18 jernbanebroer på Lolland og Falster - det bliver enten dansk eller italiensk.

Bemærk: Artiklen er mere end 30 dage gammel
Dit cookie-tilsagn gør, at indholdet her ikke kan vises. Du kan ændre dit tilsagn ved at klikke på boksen her.

For at gøre jernbanen klar til Femern Bælt-forbindelsen skal 18 jernbanebroer forhøjes på Lolland og Falster de næste år. Banedanmark har nu feltet af ansøgere klar.

- Der er tale om fire solide konsortier, som vi har stor tiltro til. Det ene er italiensk i samarbejde med danske virksomheder, og de andre rent danske, og vi er glade for at have tiltrukket tilbudsgivere både inden for og uden for landets grænser, siger projektdirektør Jens Ole Kaslund fra Banedanmark i en pressemeddelelse.

De fire er:

  • MT Højgaard med Moe A/S
  • Arkil med Grontmij
  • Aarslef Bane og Anlæg med Atkins
  • Rizzani de Eccher med COWI, MJ Eriksson, VCE og Torque Cortex.

Arbejdet er en del af de fremrykkede investeringer, og Banedanmark regner med at indgå kontrakt til næste år.

Perroner og boliger næste skridt

Flere større broer skal også gøres klar, og så giver arbejdet også ekstraarbejde med stationer og naboer til jernbanen.

- Næste del er arbejdet med at facadeisolere et stort antal boliger, og her har vi netop sat gang i udbudsprocesssen for rådgiverdelen. Desuden begynder vi udbudsprocessen omkring yderligere to arbejder, nemlig nedrivning af de bygninger, som skal væk for at give plads til banen, og forlængelse af perronerne på Vordingborg Station, siger projektdirektør Jens Ole Kaslund fra Banedanmark i pressemeddelelsen.

Du kan se mere om udvidelsen af jernbanen her.


Nyhedsoverblik