Der skal snart sættes navn på de 55.000 mand, som over fem år bygger tunnellen, der forbinder Rødby og Puttgarden.
Byggeentreprenørerne begynder nu at regne på, hvad byggeriet præcist kommer til at koste. Det betyder, at virksomheder skal ud af starthullerne, hvis de vil have del i kagen, skriver DR Fyn:
- Det er altså nu, at virksomhederne skal tage kontakt til de bydende, som er i spil her, opfordrer Femerns tekniske direktør, Steen Lykke.
Han regner med, at 55.000 mand vil blive beskæftiget i løbet af en fem-årig periode. Lidt under halvdelen af dem skal bygge Femern Bælt tunnelen, og resten kan ende i jobs hos underleverandører og i servicefag.
Men skal ordren i hus, er de danske virksomheder i en skarp priskonkurrence og der skal slås på den danske ekspertise, lyder det blandt andet fra Steen Lykke.
- I andre lande kan man måske betale en lidt lavere timeløn, men verden har forandret sig. Det betyder også noget, hvor god man er til at lave produktion, og hvor effektiv er man i brugen af robotteknologi. Der ligger dansk industri absolut i front, siger han til DR Fyn.