Fem sygehus-modeller i spil

Onsdag, d. 10. marts, kl. 16:03
af:

Efter mødet i Region Sjællands forretningsudvalg i går kan det ende med, at fem i stedet for fire forskellige sygehus-modeller kommer til afstemning i regionsrådet på tirsdag.


Politikerne skal både stemme om modellerne med Ringsted, Roskilde, Næstved og Køge som hjemsted for hovedsygehuset, men der kan blive tale om to forskellige Næstved-forslag, skriver DAGBLADET Ringsted.

 

Det er dels Næstved-modellen i den udgave, som politikere fra flere partier arbejder for at få igennem, og som

bevarer sygehusdrift i Kalundborg og Nakskov og dels den »rene« Næstved-model, som har været i høring.

 

- Grundlaget fra forretningsudvalgsmødet er fire modeller, og det er med særmodellen for Næstved, men kan man ikke få den igennem, kan jeg godt leve med den »rene« Næstved-løsning, siger Venstres Bent Jørgensen, Roskilde.

 

Regionsrådsformand Steen Bach Nielsen (S), Slagelse, regner med mindst 27 af 41 stemmer for Køge-modellen. Bent Jørgensen erkender, at Køge-tilhængerne fører lidt.

 

- Men jeg ved også, at der er nogle, der stadig er i tvivl, tilføjer han.

Placering i Køge er da en meget dårlig ide, tænk på at der allerede i dag er kø-kørsel mod København. Os der allerde i dag kører forbi Køge fra Syd- og Vestmotorvejen skal i tilfælde af placering i Køge beregne endnu længere tranporttid for at nå vores arbejdsplads - det du'er simpelhen ikke!!

fre, 12/03/2010 - 14:26 — BO (ikke efterprøvet)

" Køb dig en helikopter! "
Det kan jeg absolut tilslutte mig. Der er mange heli-piloter uden arbejde i DK, og mange der må tage arbejde i udlandet, og som ønsker at vende hjem igen.
Eksempelvis vil turen fra Nakskov - Rigshospitalet ( der kan landes på taget), med en EC135,kun tage 36 minutter. Der kan endvidere etableres "sam-flyvning", idet denne model tager 7 passagerer.

fre, 12/03/2010 - 11:24 — EC (ikke efterprøvet)

sygehus

der er kommet et eneste rigtigt forslag, Haslev er kommet med et stykke jord ved motorvejen, som kunne tilfredstille de fleste, selv er jeg bosidende i Ringsted og synes pengene ville være brugt bedre på at drive de sygehuse vi har og som mangler midler, hvis vi udvidede de kompetancer der er på de nuværende sygehuse og brugte en lille del af sygehuspengene på at genetablere akutfunktionen på de nuværende sygehuse ville vi ikke have brug for et nyt sygehus. en anden ting jeg ikke forstår sammenhængen i er påstanden om kvalificerede læger i udkantområderne, det kan ikke passe, jeg arbejder fra Ringsted og kører til hele sjælland og sågar en del i nakskov, det har aldrig været et problem! er der brug for en special læge i nykøbing eller andet sted kan en læge vel lige så godt som jeg køre til nykøbing og arbejde, også selv om han/hende skulle være ansat på Riget

Jens

fre, 12/03/2010 - 11:18 — Anonym bruger (ikke efterprøvet)

Sagen omkring sygehuset er snart så pinlig, at selv håndværkerne som skal bygge det er løbet tør for energi....

Politikere løber fra deres løfte.
Politikere melder sig ud af deres parti.
Nogle stifter et nyt parti i Protst.
Politikere vil have udsat beslutningen, for at vinde tid. Og meget mere.

Næstved har ingen mortorveje - Køge har det - Roskilde ligger for tæt på København - det gør Næstved ikke - men det gør Køge, men kun lidt. osv.osv.

Man skulle efterhånden tro at det ver en ide der var taget i brug af regeringens spindoktor, for at fjerne blikket fra statsns giganstiske underskud financeret af det offentlige i de næst kommende år.

Jeg er ligeglad med hvor det skal ligge, blot at det ikke bliver bygget i min bavhave som er så smuk. jeg bor i Næstved hele året.

Godt råd til de rige danskere: Køb dig en helikopter!

fre, 12/03/2010 - 01:21 — Poul (ikke efterprøvet)

Det vil give mer plads til københavnerne på et storsygehus i køge, hvis folk i den sydlige del af regionen benytter nordtyske sygehuse.

tor, 11/03/2010 - 23:05 — rørbynit (ikke efterprøvet)

Jeg tror osse at mange her på lolland vil vælge et nordtysk sygehus, når Femern-broen kommer, fremfor et sygehus helt oppe i køge.

tor, 11/03/2010 - 22:58 — rørbynit (ikke efterprøvet)

Køge-København: 40 km
Køge Nakskov: 130 km.
Lolland-Hamburg: Ca. 100 km.
Hvem vil få størst glæde og fordel af et storsygehus i Køge?
Mit gæt er København.
Hvad vil borgerne på Lolland vælge?
Mit gæt er Hamburg.

tor, 11/03/2010 - 22:00 — jens (ikke efterprøvet)

EC

Humor er et godt middel til at bringe fornuft i mange forhold. Jo mere latterliggørelse af Køge-modellen des bedre. Fornuften må vel sejre til sidst

tor, 11/03/2010 - 18:02 — Karl Kristensen (ikke efterprøvet)

Karl Kristensen
Selvfølgelig skal den københavnske befolkning tilgodeses med Køge-modellen.
I København leves der i et meget usundt miljø. Støj, bilos, stres osv.
Nakskovitter har frisk luft, og på grund af de katastrofalt manglende arbejdspladser, bliver de ikke stressede, og de har masser af tid til motion og andre sunde aktiviteter.

En vis mængde ironi kan forventes i dette indlæg.

tor, 11/03/2010 - 17:48 — EC (ikke efterprøvet)

Mistanke

Man kan have en mistanke om, at Region Hovedstaden og Den midtsjællandske Sygehusmafia ligefrem har indgået en aftale om Køge-modellen.

tor, 11/03/2010 - 17:43 — jens (ikke efterprøvet)

Køge-modellen vil helt klart være en gevinst for den københavnske befolkning, og det må man antage, at vi naskovvitter har stor forståelse for. Herre Gud, de stakkels mennesker i København skal da ikke leve i utryghed. Vi i Nakskov er solidarisk folkefærd.

tor, 11/03/2010 - 17:02 — Karl Kristensen (ikke efterprøvet)

Louise

Næstvedmodellen giver også 4 akutsygehuse.
Supersygehuset er også akutsygehus.

http://www.regionsjaelland.dk/regionens-opgaver/sygehuse/sygehusplan2010...

tor, 11/03/2010 - 13:29 — Lis Jakobsen (ikke efterprøvet)

Køge-København: 40 km
Køge Nakskov: 130 km.
Hvem vil for størst glæde og fordel af et storsygehus i Køge?
Mit gæt er København.

tor, 11/03/2010 - 13:27 — jens (ikke efterprøvet)

Når man bliver akut syg, eller kommer til skade handler det ikke om hvor hurtigt man kommer til et sygehus. Det ved alle der har prøvet det, eller på anden måde været involveret i en ulykke eller sygdom. Det handler om hvor hurtigt man kommer i behandling af en læge. Og det er der den præhospitale indsats kommer ind i billedet. Bare der er akutlæger nok, altså lægeambulancer så kan man være ligeglad med om der går 20 eller 40 minutter inden man er på et sygehus. Alle der har været på et ulykkessted har oplevet at patienten i ambulancen bliver behandlet og stabiliseret INDEN den afgår mod sygehuset, og der kan sagtens gå en halv time. Hvis det handlede om fart kunne Regionen forsåvidt bare investere i 20 racerbiler og så haste patienten til et sygehus. Der er sket meget med behandlingen siden Zonen ansatte chauffører til at fragte tilskadekomne til nærmeste læge. Regionens borgere er bedst tjent med en stor geografisk spredning af de akutsygehuse der skal modtage de akutsyge, og det er IKKE supersygehuset. Det sygehus skal kun modtage akutte patienter fra dets eget nærområde. Derfor er vi bedst tjent med 4 akutte sygehuse, og ikke Næstvedmodellens 3. Langt langt de fleste kommer aldrig i berøring med Køge hovedsygehus. Det er kun hvis man skulle få en meget alvorlig sygdom. Og hvis man får en alvorlig, potentiel livsfarlig sygdom, så ønsker man vel den bedste behandling man kan få? Hvis man vil leve. Og der stoler jeg mest på et sygehus der lettest kan trække på ekspertise fra Rigets mest fremme hospital, nemlig Rigshospitalet.

tor, 11/03/2010 - 12:00 — Louise (ikke efterprøvet)

Sikke mange forskellige meninger om sygehus placeringen. Vi risikerer at lave en beslutning, der ikke kan lade sig gøre. Det tager ca. 10 år at bygge et nyt. Om ca 10 år er
der sket nye tiltag indenfor moderne kommunikation. D.v.s. at udviklingen af internetet og intern TV vil blive brugt til fjernoperationer. D.v.s. at en ekspert kan stå
i Riget, og operere i Nakskov. Vi vil opdage at vi har misbrugt mange milliarder af kr. på et byggeri som ikke vil blive brugt, idet de allerede eksisterende sygehuse kan udbygges for et langt mindre beløb og patienterne vil hellere ligge nær deres hjem, ligesom familie og venner har nemmere adgang til besøg.
Knud Christensen

tor, 11/03/2010 - 11:20 — Skriv dit navn her...Knud Christensen (ikke efterprøvet)

Sikke mange forskellige meninger om sygehus placeringen. Vi risikerer at lave en beslutning, der ikke kan lade sig gøre. Det tager ca. 10 år at bygge et nyt. Om ca 10 år er
der sket nye tiltag indenfor moderne kommunikation. D.v.s. at udviklingen af internetet og intern TV vil blive brugt til fjernoperationer. D.v.s. at en ekspert kan stå
i Riget, og operere i Nakskov. Vi vil opdage at vi har misbrugt mange milliarder af kr. på et byggeri som ikke vil blive brugt, idet de allerede eksisterende sygehuse kan udbygges for et langt mindre beløb og patienterne vil hellere ligge nær deres hjem, ligesom familie og venner har nemmere adgang til besøg.
Knud Christensen

tor, 11/03/2010 - 11:20 — Skriv dit navn her...Knud Christensen (ikke efterprøvet)

Fremtids senario:
Alle hustande får påbud om at købe en hjertestarter, og alle skal tage et kursus i udvidet førstehjælp,så kan vi nøjes med 1 supersygehus liggende ved Odense midt i Danmark, og 1 akutsygehus i hver region.
Pleje af syge foregår i hjemmet.

Har du en hjertestarter? Det har jeg!
Ironi kan forekomme.

tor, 11/03/2010 - 11:09 — Lis Jakobsen (ikke efterprøvet)

Selvfølgelig skal vi beholde vore gode sygehus i Kalundborg,der bliver meget langt med en blodprop eller hjertestop til køge,og hvorfor skal det nye supersygehus kigge i KØGE????? i dette område ligger der flere sygehuse riget,hvidovre glostrup herlev.o.s.v.
Og til snus,hvor ved du det fra,at bare Jyderne giver et PIP ,får de en ny Motorvej?og hvis de får den,er der brug for den ingen tvivl.Større afstande o.s.v.

tor, 11/03/2010 - 07:04 — Anonym bruger (ikke efterprøvet)

Transport

Tænker nogen på hvad det kommer til at koste ekstra i transportomkostninger om året med dette Supersygehus, der skal jo køres noget længere med patienterne, tilmed skal der flere køretøjer til eller skal man samles i ambulancebusser,hvad ved jeg. men dyrt bliver det ihverfald, samt megen ulempe for folk som bor langt væk fra stedet hvor det nu end bliver lagt. man bør tænke på forureningen i disse miljøtider.

tor, 11/03/2010 - 04:57 — Anonym bruger (ikke efterprøvet)

Visioner

Hvad har du imod os fra Lolland/Falster. Hamburg ligger meget langt fra os, mindst 2,30 time og så er der en grænse og sprogproblemer at tage hensyn til. Og Vestsjælland til Odense med bropenge og det hele, vist en dårlig spøg og en dyr fornøjelse.

tor, 11/03/2010 - 04:41 — Anonym bruger (ikke efterprøvet)

Jeg bor i Nakskov og det må siges at være et yderområde. Vi har 60 km eller ca. 50 minutter til Nykøbing F sygehus da der ikke er akutsygehus i Nakskov mere, skal vi til Næstved har vi 100 km eller ca.75 minutter til sygehuset der, til Køge har vi ca 110 km eller ca. 80 minutter og til Ringsted er der 130 km eller ca 95 minutter, disse tider er i bil. Skal vi med toget til Næstved tar det ca 1 1/2 time, til Køge skal man skifte i Næstved og så med Køgebanen derfra tør ikke tænke på hvor langt tid det tager og det er ikke sikkert køreplanerne passer sammen, til Ringsted tar det ca 1 time og 50 minutter og samtidig er det meget dyrt at køre med tog, bare til Nykøbing F koster det 140 kr for en returbillet herfra, tænk på hvis det er flere der skal på sygebesøg, det er der ikke mange der har råd til f.eks. ud af en pension, det synes jeg politikerne skal tænke lidt på. Så vi hernede fra vælger en Næstved model. Den person som foreslår at vi på sigt kan tage til Hamburg ved vist ikke hvor langt der er dertil, det lyder som en meget dårlig joke, Så tænk lige på os som ikke bor på sjælland hvor der ikke er så langt til alt. I har lidt luxusproblemer synes jeg. Dem fra Korsør og Kalundborg har lidt af samme problem som os.

tor, 11/03/2010 - 04:24 — Anonym bruger (ikke efterprøvet)

Hold op hvor har den her debat være fuldstændigt kørt af sporet de sidste par uger. Det handler jo ikke om hvor et hovedsygehus skal placeres, det er i bund og grund irrelevant for det store billed. Det vigtigste er den akute behnadling. For at skære det fuldstændig ud i pap vil det sige akut behandling på stedet i form af lægeambulance eller lægehelikopter. Derefter kommer akuthospitalernes placering som bør placeres de steder med den bedste tilgængelighed d.v.s infrastruktur for lægeambulancer m.v. Og nu har det jo også altid været således, at hvis man har været alvorlig syg men ikke akut har alle altid søgt det sted hen hvor behandlingen har været bedst, Skejby, Riget, Tyskland ja sågar USA. Så til alle jer kære Næstved borgere: I overlever jo nok!

tor, 11/03/2010 - 02:21 — Jesper V (ikke efterprøvet)

mistanken...

Nu kunne man jo godt få tanken....at politikkerne begyndte at bygge for de 3 mill.....og når man så løb tør for penge, ja så skal der nedlægges flere sygehuse for at financiere det nye, nu kan man jo spare flere penge ved at nedlægge et stort sygehus.....nervøs Holbæk,Slagelse,Næstved, Roskilde m.m?
10-11 mill er kun for yderskallen af sygehuset, inventar og maskineri kommer så oveni....HP lamper og designermøbler koster jo, og mindre kan vel ikke gøre det når man kigger efter på sygehusene. Nedlæggelsen af 4 sygehuse koster vel også noget...Hvor meget? offentlig byggeri bliver ofte en halv til hel gang dyere end beregnet.

tor, 11/03/2010 - 00:01 — snus (ikke efterprøvet)

Det ville være urimeligt at lægge et supersygehus lige ved siden af en masse store sygehuse. Riget, Hvidovre e.l. Herlev. Transporten fra os, der bor i syd, vil blive urimelig. Næstved er vel også rimelig for de der bor i Korsør eller Kalundborg....

Men supersygehus... Næstved eller Nykøbing F...

Med venlig hilsen Anni

ons, 10/03/2010 - 22:56 — Anni Bertelsen (ikke efterprøvet)

Regionsrådet bør være visonære og se mindst 20-30 år frem i tiden, således der er muligheder for udvikling/udvidelser. Ydermere er det heller ikke altid den billigste løsning som er den bedste, heller ikke på sigt!
I så fald ville vi f.eks. ikke have nogen Storebælt-/Øresundsbro ;-)
Et supersygehus SKAL placeres centralt i regionen, så det især tilgodeser patienterne, men også kan tiltrække medarbejdere fra store dele af regionen.

Hvis det besluttes, at det skal ligge i Køge, kunne man ligeså godt udvidet "Riget" eller Hvidovre. For så kunne der måske spares en milliard eller to, så underskuddet statskassen bliver lidt mindre.
Eller endnu bedre - Regionen kan på sigt deles i tre dele, så Lolland/Falster benytter sygehuse i Hamburg, Vestsjælland benytter Odense, og resten tager til København.

ons, 10/03/2010 - 21:57 — Anonym bruger (ikke efterprøvet)

Kan kun anbefale alle som har samme holdning som mig... Nemlig at et supersygehus i Køge er en fuldsstændig vanvittig løsning og en underskrigt indsamling er nødvendig.... Denne ikke demokratiske afgørelse må stoppes og et supersygehus skal selvfølgelig placeres i Næstved eller Ringsted

Skriv under på: WWW.onlineunderskrift.dk og send gerne budskabet videre.....

ons, 10/03/2010 - 20:29 — Kenneth (ikke efterprøvet)

Køge ligger jo således,at der både er bus, vej og tog forbindelser af rimelige gode kvaliteter.
Der er ligeledes tilsyneladende fine udvidelses muligheder omkring det eksisterende Køge Sygehus.
Så det må være svaret på sagen.

ons, 10/03/2010 - 20:03 — Skriv dit navn her...Ole (ikke efterprøvet)

Ja, Næstved - så har alle i regionen en mulighed for at nå frem til sygehuset i live !

JA! et helt nyt sygehus ved motorvejen - der -
(ved Næstved) - med ny indrettet landingsplads til ambulance fly og hellikopter - det er der lidt fremtidsvision i !

Og Lægerne kan lige som vi andre tage bopæl i nærheden af deres arbejdsplads - hvis de mener der er for lang daglig transport frem og tilbage til Jobbet !

Men skal der et supersygehus til Må det være centrert pladceret i Regionen.

ons, 10/03/2010 - 19:04 — Anonym bruger (ikke efterprøvet)

Vi er mange i Kalundborg der ønsker at beholde vores sygehus uanset hvad byrådet mener, idet nærhedsprincippet bør træde i kraft. Når jyderne råber pip så får de en ny motorvej uanset om de har brug for den eller ej,(sådan en kan vi forresten heller ikke få) idet de henviser til skævvridning, men når nordvestsjællændere gerne vil beholde deres sygehus så kniber det med velviljen. Hvor mange liv må det koste på landevejen? den kalkyle har regionen selvfølgelig gjort sig, vi får den bare ikke at vide......hvor mange?

ons, 10/03/2010 - 18:47 — snus (ikke efterprøvet)

Selvfølgelig skal det ligge omkring Næstved/ Rønnede eller Haslev.

At lægge det i Køge, som er så nær ved Kbh er tåbeligt, da Kbh allerede nu har en overkapacitet af sengepladser, og vil skære nogen væk i nær fremtid.

Om man skal bygge en stump motorvej, kan det ikke vælte hele projektet, når man nu har råd til at bygge sygehus for mange mia.

Motorvej til Næstved eller forbedring af infrastrukturen til Næstved har været en højt ønske fra befolkningen i mange år....

NU må det komme.... Vi er mange der hepper på Næstved/Rønnede / Haslev modellen

ons, 10/03/2010 - 18:45 — gabriella (ikke efterprøvet)

Ja, Helt klart, Næstved der ligger som center i Region Sjælland !

Ikke i et hjørne som Køge!

ons, 10/03/2010 - 18:41 — Anonym bruger (ikke efterprøvet)

nyt sygehus

Selvfølgelig skal det nye sygehus bygges ved næstved og ikke i en forstad til københavn.det er som om at en stor del af politikerne, både de regionale og også dem på christiansborg, ikke kan tænke længere end til en linie nord for motorvejen til storebældt. alt hvad der ligger syd for denne linie er åbenbart et u-land som der ikke skal tages hensyn til.det må være oplagt at der skal tilføres nye arbejdspladser til den sydlige del af regionen så den også kan udvikles fornuftig. det er meget forkert af regionspolitikerne at kun tænke på S-tog og motorvejesforbindelser til et nyt sygehus, der kan udmærket etableres gode tog og vejforbindelser til et sygehus på Øverup Banke i løbet af de ca, 10 år det tager at få bygget et nyt sygehus.Så politikere: Tænk jer om og stem til fordel for region sjælland og ikke for region københavn.

ons, 10/03/2010 - 18:34 — egon (ikke efterprøvet)

det skal være

det skal være næstved..
tænker i selv ikke på dem syd på. har i prøvet og tag toget der nede fra også til køge vis ikke. PRØV DET. for det er noget af en lorte tur som er rigtig lang,. og dem i køge tag det hvad 20 min en halv time for og kommer ind til riget.
og os andre fra næstved kan os lige så godt tag der ind vis det kommer til køge. det er ca samme tid det tag..

ons, 10/03/2010 - 18:28 — Anonym bruger (ikke efterprøvet)

det skal være Næstved

ons, 10/03/2010 - 18:01 — heino pedersen (ikke efterprøvet)

Indsend kommentar

Indholdet af dette felt er privat og bliver ikke vist offentligt.
  • Tilladte HTML tags: <a> <em> <strong> <cite> <code> <ul> <ol> <li> <dl> <dt> <dd> <img> <p> <br> </p> <b> </b> <font> <span>
  • Web- og e-mail-adresser omdannes automatisk til links.
  • Linjer og afsnit ombrydes automatisk.
  • You may insert videos with [video:URL]

Yderligere information om inddataformater

Læs betingelser...

TV PÅ NETTET
Vi lægger vores udsendelser på nettet, så du kan se dem, når det passer dig.

Klik på en dato i kalenderen for at se vores programmer, eller læs mere om nettv på TV2 ØST på dette link.

TV2 ØSTs forbrugermagasin Mere for pengene

TV2 ØSTs forbrugermagasin Mere for pengene