Fakta om Femern-forbindelsen

I denne uge sætter TV2 ØST fokus på den kommende Femern-forbindelse mellem Danmark og Tyskland. Læs om hele byggeriet her.

Bemærk: Artiklen er mere end 30 dage gammel
Dit cookie-tilsagn gør, at indholdet her ikke kan vises. Du kan ændre dit tilsagn ved at klikke på boksen her.

Den faste Femern Bælt-forbindelse mellem Danmark og Tyskland bliver et kæmpe projekt, også internationalt. Anlæggets fysiske størrelse placerer tunnelen blandt verdens største infrastrukturprojekter og gør den til verdens længste kombinerede vej- og tog-forbindelse.

Anlægsarbejdet
Tunnelen bliver ca. 18 km. lang og kommer til at bestå af en 2-sporet jernbane og en 4-sporet motorvej.

Hastighedsbegrænsningen for personbiler bliver 110 km/t, dermed kommer det til at tage 10 minutter at køre gennem tunnelen. Togpassagerer vil være 7 minutter om at komme fra kyst til kyst.

Anlægget af Femern-forbindelsen vil foregå fra 2015 til 2021. Samlet vil byggeriet skabe beskæftigelse svarende til 55.000 mandeår.

Arbejdet nu
Anlægsarbejdet med tunnelen går efter planen i gang i løbet af sommeren 2015. Dog har Folketinget besluttet, at en række mindre projekter  på Lolland kan laves allerede fra september 2013.

Det drejer sig blandt andet om udbygningen af 2 veje ved Rødbyhavn og nedrivningen af et stort anlagt dambrugsprojekt til omkring 100 millioner kroner, der gik i stå i 1984.

Samlet kommer det til at koste 705 millioner kroner at udføre de fremrykkede projekter.

Prisen
Anlægsarbejdet er anslået til at koste 40,7 milliarder kroner (2008-priser).

Prisen for at køre gennem tunnelen er forudsat til at være på niveau med prisen på færgeoverfarten Rødbyhavn-Puttgarden i 2007 reguleret med almindelig prisudvikling frem til 2021. I 2007 kostede det 420 kroner for en færgebillet, hvis man skulle have en personbil med.

På den måde bliver det brugerne, der kommer til at betale for tunnelen, på samme måde, som det er tilfældet med Storebæltsbroen og Øresundsbroen. Det forventes, at Femern-forbindelsen er tilbagebetalt på 39 år – altså i 2060.

Trafik
Det er forventet, at 8.000 køretøjer i gennemsnit vil køre gennem tunnelen hvert døgn, når den åbner i 2021. Dertil kommer 78 godstog og 40 passagertog pr. døgn.

I dag bruger 5.300 køretøjer hvert døgn færgerne mellem Rødby og Puttgarden.

Kilde: Femern A/S

 

 

[cke_placeholder_file:{"type":"video","id":"122008","title":"","caption":"%C2%A0","alignment":"full"}]

 

 


Nyhedsoverblik