DSB sviner videre i de skærpede miljøzoner

København skærper deres miljøzone, så vognmænd må investere millioner i nye partikelfiltre. Men DSBs ældgamle dieseltog, som ofte kan opleves her i regionen, får lov til at svine videre. Nu har Gråhundbus sendt sagen til en advokat.

Bemærk: Artiklen er mere end 30 dage gammel
Dit cookie-tilsagn gør, at indholdet her ikke kan vises. Du kan ændre dit tilsagn ved at klikke på boksen her.

De store byer i Danmark er i gang med at indføre miljøzoner, hvor der sættes skrappe krav til trafikkens udstødning.

Til næste år strammer København reglerne yderligere, så alle busser og lastbiler skal opfylde Euro4-normen.

Det betyder en millionudskrivning for vognmændene. Men DSB's 25-30 år gamle dieseltog, som bliver flittigt brugt her i regionen, vil fortsat rulle ind og ud af byerne. De er så gamle, at de slet ikke har filter på, men det er lige meget, for DSB er helt undtaget for miljøreglerne.

Det forstår vognmand Jørgen Andersen ikke noget af.

- Jeg synes det er mærkeligt, at busser og lastbiler skal opfylde nogle normer, når DSB ikke skal. Det er groft og uretfærdigt. Jeg troede love og regler var lige for alle, siger Jørgen Andersen fra Gråhundbus til DR Nyheder, der nu har givet sagen videre til sin advokat.

Gråhundbus har 11 Volvo-busser, der er 6-7 år gamle. Når de skærpede regler træder i kraft, skal der filtre på for en million kroner.

Forskelsbehandlingen mellem vognmændene og DSB er urimelig, erkender Birte Thomsen, der er miljøinspektør i Københavns Kommune, der administrerer byens miljøzone. Men hun kan bare ikke gøre noget ved.

- Det er DSB, der laver deres egne miljøregler. Det er staten, der har udstukket retningslinjerne, og de har holdt hånden over DSB. Det kan vi ikke gøre noget ved, siger hun.

DSBs miljøchef Jesper Melgaard erkender, at de gamle diesellokomotiver forurener unødigt. Alligevel har man ikke udskiftet dem, fordi DSB venter på meget forsinkede IC4-tog, der skal afløse de gamle diesellokomotiver. IC4-toget skulle have været indsat i 2005, men der kan gå flere år endnu, før alle 83 togsæt er i fast drift.

I ved, de gamle lokomotiver forurener. Hvorfor har I så ikke købt eller lejet nogle nye, imens vi venter på IC4'en?

- Jamen vi har bestilt nyt materiel. Det er IC4'en, og nu er der en handlingsplan for dem, siger Jesper Mølgaard fra DSB.

Men det argument forstår Jørgen Andersen fra Gråhundbus slet ikke.

- Hvis det økonomiske argument kan anvendes i en miljødiskussion, så vil jeg da også sige: jeg har da heller ikke en million til at bygge busserne om. Dem skal jeg jo låne. Mine manglende midler, svarer jo til DSBs manglende midler, siger han.

Ifølge Institut for Folkesundhedsvidenskab, så er partikelforureningen på Nørreport Station "alarmerende høj" på grund af de gamle diesellokomotiver. For eksempel er forureningen på den underjordiske station rigeligt til at fremkalde anfald hos astmatikere og folk med rygerlunger.


Nyhedsoverblik