DSB bekræfter: Massiv forurening i dobbeltdækkertog

Forureningen med små partikler i sjællandske regionaltog er op til 10 gange værre end niveauet i hovedstadstrafikken.

Bemærk: Artiklen er mere end 30 dage gammel
Dit cookie-tilsagn gør, at indholdet her ikke kan vises. Du kan ændre dit tilsagn ved at klikke på boksen her.

10 gange så kraftig som en københavnsk hovedgade.

Så slem kan forureningen med små partikler være i DSB's dobbeltdækkervogne, der fragter passagerer rundt på Sjælland.

Det oplyser DSB i et notat til Transportministeriet.

- Vi er blevet klogere. Vi overholder de ting, vi skal, men vi må konstatere, at der er nogle ting, som vi ikke har været tilstrækkeligt bevidste om. Vi kan se, at vi har relativt mange små partikler, erkender teknikdirektør Ove Dahl Kristensen over for Ritzau.

Høj koncentration af partikler

Målinger foretaget af Teknologisk Institut for DSB bekræfter den høje koncentration af partikler, som Det Økologiske Råd tilbage i marts berettede om i dagbladet Politiken.

Det store partikeludslip skyldes, at dobbeltdækkervognene trækkes af gamle diesellokomotiver af typen ME.

DSB understreger, at der ikke er regler for udledningen af små partikler, men selskabet vil dog inden nytår udskifte filtrene på dobbeltdækkervognene, hvilket forventes at fange 40 procent af partiklerne.

- Det koster ikke så frygtelig meget, og det kan også gøres hurtigt, forklarer Ove Dahl Kristensen.

Det betyder dog fortsat en koncentration på op til seks gange niveauet på den tresporede hovedgade H.C. Andersens Boulevard i det centrale København.

- Vi har ikke nogen grænseværdier på det her område, men vi er ikke tilfredse. Det her er kun en forbedring, det er ikke en perfekt løsning, og vi vil gerne videre end det, erklærer Ove Dahl Kristensen.

Katalysator og forlængelse af skorstene

Derfor vil DSB som et forsøg sætte en katalysator på et af ME-lokomotiverne, ligesom man vil undersøge mulighederne for at forlænge lokomotivernes skorstene.

Ove Dahl Kristensen vil dog ikke garantere, at dette vil kunne nedbringe mængden af partikler blandt passagererne.

- Det er ovre i udviklingsafdelingen, og det er ikke noget, vi kan love resultater af, siger han.

Samtidig påpeger direktøren, at ME-lokomotiverne kommer på pension så snart, det er muligt.

- Der er helt sikkert nogle af dem, der kommer til at køre nogle år endnu, men antallet vil løbende blive reduceret, forklarer Ove Dahl Kristensen.

/ritzau/


Nyhedsoverblik