COWI bliver hovedrådgiver på ny Storstrømsbro

Vejdirektoratet har netop besluttet, at det er COWI A/S, der skal indtage rollen som hovedrådgiver på den nye Storstrømsbro mellem Sjælland og Falster.

Bemærk: Artiklen er mere end 30 dage gammel
Dit cookie-tilsagn gør, at indholdet her ikke kan vises. Du kan ændre dit tilsagn ved at klikke på boksen her.

Nu får Cowi A/S endnu en stor opgave at se til.

Den danske koncern skal være hovedrådgiver på den nye Storstrømsbro, der skal forbinde Sjælland og Falster.

Vejdirektoratet har vurderet 5 forskellige tilbudsgivere, og valget er taget på baggrund af blandt andet pris på det enkle tilbud, organisation og forslag til løsning af opgaven.

- Vi er glade for nu at kunne indlede forhandlinger med Cowi og komme i gang med det omfattende arbejde om en ny Storstrømsbro. Vi har været særdeles begunstiget af fem velkvalificerede bud på opgaven som hovedrådgiver. Men vi er overbevist om, at vi nu har valgt den rigtige til opgaven,” siger Erik Stoklund Larsen, der er projektchef i Vejdirektoratet.

En række forskellige opgaver

Som hovedrådgiver på projektet skal COWI tage hånd om en række forskellige opgaver heriblandt projektering, udbud og tilsyn ved opførelsen af den nye Storstrømsbro. Cowi skal desuden fungere som rådgiver, når den nuværende bro skal rives ned.

Derudover skal COWI også danne baggrund for en undersøgelse af, hvordan projektet vil påvirke det omgivende miljø og rådgive Transportministeriet om, hvilken byggeløsning der er bedst. 

- Det er en kompleks opgave med projektering af en bro til både vej og jernbane samt ikke mindst planlægningen af en nedrivning af den eksisterende bro. Det betyder, at vores store bredde af ekspertise kommer i spil på denne opgave, siger Lars Hauge, der er brodirektør i COWI.

Cirka 4 kilometer lang

Den nye Storstrømsbro bliver cirka 4 kilometer lang og skal forbinde Sjælland og Falster via Masnedø. Broen skal anlægges som en kombineret bil-  og jernbanebro med både gang og cykelsti.

Vejdirektorater regner med, at broen senest vil blive taget i brug, når Femern-forbindelsen åbner i 2021.


Nyhedsoverblik