Bogstavstafetter kan gøre børn bedre til at multitaske

I Skolekampen er der mange eksempler på skoler, som bruger bevægelse i undervisningen. Det kan gøre eleverne bedre til at have flere bolde i luften på én gang.

Bemærk: Artiklen er mere end 30 dage gammel
Dit cookie-tilsagn gør, at indholdet her ikke kan vises. Du kan ændre dit tilsagn ved at klikke på boksen her.

Et gammelt ordsprog siger, at man ikke kan både blæse og have mel i munden. Og det kræver da også sin skoleelev at lære dansk og matematik, samtidig med at man sveder og puster for at få vejret. Men noget tyder på, at børn kan få stort udbytte ud af at bevæge sig, IMENS de lærer. Deres evne til at multitaske kan blive forbedret, siger Jesper von Seelen. Han sammenligner børnenes ydeevne med ram i en computer:

- Børn der er vandt til at løse opgaver, mens de har pulsen oppe, kan simpelt hen bearbejde mere data af gangen. De opnår en træningseffekt over tid, som øger deres evne til at fokusere på en opgave. Der er mindre støj på linjen, som forstyrrer dem, og de kan derfor håndtere flere opgaver på én gang, siger han.

Den type bevægelse, som Jesper von Seelen her roser, dækker over aktiviteter som f.eks. tabelstaffer og bogstavstafetter. På Hashøj Skole i Slagelse Kommune foregår matematiktimerne i 2. klasse i løb. Én af matematikøvelserne her går ud på, at læreren giver eleverne et regnestykke mundtligt. Herefter skal eleverne løbe et stykke for at nå hen til et bord, hvor de med papir og blyant kan regne sig frem til facit. Se indslaget med skolen her.


Nyhedsoverblik